Tom på tur

exit_a7_pil_ned

Kajak

Redigeret, 12. februar 2016

Hvordan fik jeg den skøre idé med at begynde på sådan nogle narrestreger. -Jo, det begyndte...........

-dagen efter jeg kom hjem fra kanotur i Midtsverige, da Birthe og jeg tog til Chamonix i Frankrig på ferie/ træningslejr. Ferie-delen tog Birthe sig af, mens træningslejren var min andel. Hver sommer arrangerer den lokale Short Track klub en super god træningslejr som vi deltog i to gange. Næsten midt i byen var starten på en River Rafting strækning der gik ned af floden L’Arve. Da jeg næsten lige var steget ud af en kano i Sverige, havde jeg blod på tanden for at prøve noget endnu “farligere”. Der skulle være ti mand til at fylde en båd, så jeg fik fat i Sebastian og nogle hollændere, så vi kunne prøve River Rafting. Efter en times instruktion, blev gummibåden sat i vandet, og det gik bare derudad. Bag os havde vi to styks kajakker med redningskranse, i tilfældet af nogen af os faldt ud af båden. Efter et 3-4 meter højt vandfald, så jeg bagud for at se hvordan kajakkerne klarede det. Der tog jeg en beslutning som jeg mange gange har været lige ved at udføre. Jeg ville sejle White Water kajak.

3-chrome-line

Men nu 16 år efter, er det gået i opfyldelse. Nu er jeg den lykkelige ejer af en blå/hvid/lime farvet Pyranha Fusion Connect C4S 10 fods White Water kajak. Nu skal der gåes til stålet.16 års tørst efter det extreme skal udleves.

fusion 2 trans
20150322_144301

Tolarpsfallet

U53, som den blev døbt, tog mig med ud på nogle fantastiske oplevelser det første år sammen med søsterskibet U59. De to både med mandskab har været på togter i ind og udland. På togterne til udlandet blev vi præsenteret for nogle af de andre modeller, som sejler på de farlige vande. Efter at have prøvet en af disse, kunne jeg fornemme en stor forskel når jeg ude på voldsomt vildt vand. U53 kan klare alt vand i Danmark, -den keder sig faktisk ret meget. Den klarer det meste vand i udlandet med bravur. Men, -der er vand i Pyrenæerne som den ikke vil klare tilfredsstillende.

Derfor har jeg været ude at kigge på en båd med krudt i, -en Burn lll. Det skulle være noget af det ypperligste når vandet bare fosser rundt om ørerne på en. Den bliver taget ud af formen og sendt fra England midt i januar.

Fredag den 5. februar blev de ny generation kajak afhentet i kajakbutikken. Jeg er nu klar til større udfordringer end hvad U53 kan klare. Det er de udenlandske floder der tænkes på her.

“Burn”en er ikke god at padle i, uden en vis mængde livligt vand. Når det er de små hyggeture på Møllen osv. er det stadig U53 der skal trække læsset, eller hva’ man nu siger, -og når der er frivillige der melder sig til at ta’ med på Møllen i U53, så skal burnen da naturligvis med. Og når badevandet er nået op på temperaturer der gør at man kan bade uden vinter-badebukserne, skal begge kajakker med i vandet.

3 burner

Der blev handlet lidt vildt ind i kajakbutikken. Jyttes gule “B:two”, Odd’s “Burn lll” og min inden afgang på jomfrurejsen.

20160206_130540

Rød, hvid og koksgrå er farverne på den nye “Burn lll”