Tom på tur

pyranha 2

Kursus på Mörrumsån

20150529_182732

Vi var efterhånden ved at have en fornemmelse for hvordan båden reagerede når vi var på lidt vildt vand. Det var derfor tid til at søge professionelt hjælp, for at komme videre. Alan fra Padlekompagniet tog os med til Mörumsånen i Blekinge. Jytte der padler hjemme i Nordjylland, var også med, da vi syntes at hun trængte til at padle noget anderledes end det hun var vant til. Det var noget ganske andet end det hun plejer på Lindholm Å.

Vi fik lært så meget om eddies og hva’ der ellers er nede i vandet, at man blev helt rundtosset. Der blev lært at komme ud af båden, når man var vældet, og fik indblik i scouting så man ikke blev overrasket over hvad der var bag næste forhindring, og alt sådan noget.

20150531_153717

Jeg slog til med det samme da Alan spurgte om det var noget med en tur ned af noget klasse ll+ vand. Jeg fik en kæmpe oplevelse. Det gik fint gennem de store bølger og hvirvler, indtil jeg sejlede med hovedet nedad. På 1/50 sek. var jeg rundt. Jeg nåede ikke at reagere, før alt var vådt. Jeg fik en 200m lang svømmetur, inden der kom fast grund under fødderne igen.

Jytte fik taget nogle billeder der viser at det ikke var roligt vand der var i området.

Det blev en kæmpe oplevelse at padle på Mörrumsåen. Først og fremmest fordi der var en proff der hele tiden rettede på os og forklarede hvorfor at det var sådan man skulle gøre, og ikke som vi gjorde. Meget af det sidder fast på rygraden nu.

På Google-kortet er muligt at følge turen på Mörrumsån trin for trin, fra kursus-start lørdag, til afslutningen om søndagen i Mörrum.

Kontakinfo2013
google-logo-vector
3-chrome-line

Nogle facts om forløbet af kursusforløbet. Vi padlede alle i kajakker som Alan havde med, Jytte af den årsag at hun ikke havde en kajak til sådan noget vand, og brødrene fordi at de skulle lære at padle i en lidt mindre og bredere kajak.

Hallandsboda Bed & Breakfast, hvor vi boede, ligger ned til Mörrumsån mellem de små byer, Hemsjö og Ågesholm nord for Svängsta. Lørdag morgen kl 09.00 var der mønstring. Altså ifølge programmet. Intet program kan følges, når brødrene deltager. Årsagerne skal jeg ikke komme ind på her. Nå, -men efter morgenmaden fik vi båret kajakkerne ned til floden og sat dem i vandet. Jeg følte mig hjemme i Alan’s lille båd lige fra begyndelsen. Den havde en helt anden stabilitet end U53. Hele lørdag formiddag padlede vi ind og ud af eddies, og var efterhånden pionerer inden for white water, -syntes vi. Alan havde vist nok en anden mening.

20160114_195941

Lørdag eftermiddag bød på en 2,4 km. tur ned af floden til Åkeholm, hvor vi kom igennem nogen strømvand, ikke så vildt igen. Det var en behagelig fornemmelse at have fuldstændig styr på kajakken, når man lå ude midt på Mörrumsån, hvor der altid er meget vand. Efter landgang på Åkeholmvägen, blev bilen læsset med kajakker og trætte padlere. Det blev aftenmadstid inden vi kunne få vores tiltrængte kl 14 gin/tonic.

Søndag stod der kraftigere strømvand på programmet. Vi startede lige syd for Svängsta, efter at Jytte og Alan havde været nede og parkere den ene bil hvor vi skulle holde frokostpause. Brødrene gjorde kajakkerne klar imens. Odd sin egen, da han ville prøve Mörrumån i den. Vi lagde alle ud med at padle rundt og frem og tilbage i strømmen i en times tid, inden det gik sydpå. Vi mødte nogle eddies undervejs som der skulle lægges ind i. Det foresatte til Alan var tilfreds, fordi at der på vej ned skulle der lægges ind i eddies for at vente på at vi blev samlet, og for at ligge tæt når vi kom til de næste udfordringer.

Den første udfordring var Langforsen, en ca 600 m. lang strækning med uroligt vand med en del store klipper, jævnt fordelt over hele floden. Inden lagde vi ind til bredden for at se hvilken rute vi skulle holde. -Og så gik det der ned af, stille og roligt ud og ind mellem klipperne, ind i en eddies for at samles. En tur på 2,2 km. ned til p-pladsen hvor bilen var sat, og det store frokostbord blev kørt i stilling.

Efter frokost skulle den store prøve stå. Jytte havde fået nok padling den dag, og meldte sig som fotograf, for billeder skulle der med hjem.

20160114_200216

Det skulle vise sig at hun fik taget mange billeder af sin storebror, -jo han kom i en uheldig situation. Den der er beskrevet højere oppe på siden. Og Odd ville springe den første strøm og det første vandfald over, så han gik længere ned af floden og ventede på Alan og mig.

Tilbage i kajakken, ud i strømmen og ned mod broen og det hvide vand, lige i halen af Alan. Planen var at jeg skulle holde mig i Alans kølvand, -så ville det gå godt. Det gjorde det også lige til der var et stort hul i vandet, en meter ved siden af hvor Alan havde været. Efter et par hundred meter var jeg i land igen, og Alan kom med kajakken på slæb. Ud i vandet igen og der nedad. På land igen, denne gang for at “scoute”, Vittskövledroppet lå lige foran og der var et vældet træ og et vandfald der skulle ses efter i sømmene, inden vi gik igennem. Odd skulle støde til lige efter Vittskövledroppet. Jeg svømmede de sidste meter hen til ham, mens Alan hentede båden igen.

Vi tre foresatte nedad Mörrumsån ca. 1,5 km. til lige før en faldefærdig bro. Vandet omkring broen, skulle der ses nærmere på, da der var mange lumske fald og hvirvler under og efter den. Odd lagde sig lige så stille om på siden, og slog hovedet på en sten, og igen to minutter senere. To hjernerystelser og en flækket hjelm. Han var ikke frisk efter den tur. Heldigvis flød floden stille og roligt uden forhindringer den sidste lille kilometer, ned til en campingplads hvor Jytte ventede.

Kajakkerne blev hevet på land, båret op af en høj skrænt, over til bilerne og læsset. Der var lige nogle der var blevet godt trætte efter en weekend, hvor det var andre muskler end de sædvanlige der var sat på arbejde.

Vi er alle kommet os over strabadserne på Mörrumsån, og tænker tilbage på oplevelsen og er taknemlige over Alan’s tålmodighed.

Gu’ ved hvad Jytte sidder og drømmer om, når hun padler op af Lindholm Å i sin meget lange kajak, mens hun nyder udsigten af en Nordjysk pløjemark?